شرح وظایف واحد های مختلف شهرداری
دفتر شهردار
وظايف:
- تنظيم برنامه ملاقات با شهردار و راهنمائي و ترتيب ملاقات مراجعين.
- اعلان دستورات شهردار به اشخاص و مؤسسات ذيربط و ادارات نابغه شهرداري و پيگيري آنها طبق دستور.
- انجام امور ارتباطي شهردار.
- مرتب نمودن نامههايي كه شهردار بايد مطالعه، ملاحظه و يا امضاء نمايد و اعاده آنها به امور اداري.
- تنظيم اوقات كميسيونهائيكه در دفتر شهردار تشكيل ميشود.
- يادداشت و يادآوري تاريخ تشكيل كنفرانسها و جلسات و آماده نمودن سوابق و پروندههاي مربوط به كميسيونها و جلسات اداري براي اطلاع و مطالعه قبلي شهردار.
- گزارش مطالب مهم روزانه به شهردار
- تهيه پيش نويس نامههاي ارجاعي
- راهنمائي و در صورت لزوم فراهم آوردن وسائل تسهيل يا انجام درخواستهاي متقاضيان و مراجعه كنندگان
حـراست
1) تامین حراست اخبار ، اسناد ، مدارک ، تاسیسات و اماکن و تجهیزات و مخابرات طبقه بندی شده و پرسنل در مقابل نفوذ و دسترسی عوامل غیر مجاز .
2) انجام کلیه امور محرمانه و اقدامات تدافعی لازم به منظور ایجاد تامین در مقابل خطرات طبیعی و مصنوعی .
3) دریافت و ثبت نامه های محرمانه و کشف رمز و تلگرافها و عنداللزوم ارجاع به واحدهای ذیربط.
4) استقرار سیستم طبقه بندی مناسب به منظور حراست و نگهداری اسناد و مدارک محرمانه .
5) انجام همکاریهای لازم با مراجع امنیتی و اطلاعاتی برابر مقررات عمومی حراست مرکزی وزارت کشور .
6) انجام ماموریتهای محوله ارجاع از سوی حراست مافوق برابر قوانین و مقررات جاری حراستها.
واحد حقوقي و املاك
هدف:
شهرداريها به لحاظ نقش و جايگاه حساسي كه در نظام مديريت شهر ايفا مينمايند و طبيعتاً مجري و يا ناظر بر اجراي ضوابط و مقررات و نظامات شهري هستند و در مسائل گوناگون و متنوع مرتبط با شرح وظايف خود ميبايستي در حسن اجراي كليه مقررات و قوانين مورد عمل مراقبت كامل بعمل آورند و به موازات آن در جهت رفع مشكلات حقوقي موسسات و واحدهاي تابعه در تمام زمينههاي اداري، مالي، شهري و غيره اقدام نمايند. لذا ايجاب مينمايد كه واحدي تحت عنوان «حقوقي و املاك» با بهرهگيري از كارشناسان خبره و آشنا به قوانين و مقررات موضوعه با احساس مسئوليت كامل در حوزه تحت نظارت شهردار پيش بيني گردد تا بتواند نيازمنديهاي حقوقي كليه واحدهاي شهرداري را تأمين و مورد پيگيري قرار دهد.
وظايف:
- رسيدگي به معضلات و مشكلات حقوقي واحدها و مؤسسات شهرداري و اعلام نظر مشورتي در موارد ارجاعي.
- تهيه و تنظيم لوايح دفاعي و انجام وظايف نمايندگي واحد متبوع در جريان دعاوي مطروحه در مراجع قانوني.
- تقاضاي تعقيب قانوني متجاوز به حقوقي شهرداري و رفع تجاوز و خلع يد آنان.
- بررسي اطلاعات جمع آوري شده جهت ارائه نظر مشورتي در قبال پرسشهايي كه در زمينه مسائل حقوقي از واحد متبوع به عمل ميآيد.
- وصول كليه بخشنامهها، دستورالعملها، آيين نامهها و قوانين و مصوبات اعم از مصوبات هيئت وزيران، شوراي اسلامي شهر و ساير مراجع قانوني در ارتباط با شهرداري و بدست آوردن آخرين اطلاعات و مصوبات در اين زمينه خصوصاً از طريق روزنامه رسمي جمهوري اسلامي و جمع بندي و تشخيص ارتباط آن با هر يك از واحدهاي شهرداري.
- ارجاع مقررات مذكور در بند فوق (از طريق شهرداري و معاون شهردار) و همچنين تهيه و توزيع نامهها و راهنمائيهاي لازم در جهت چگونگي اجراي مقررات مذكور.
- جمع آوري و مدون نمودن تاريخ و موضوع كليه مقررات مرتبط با اهداف و وظايف شهرداري و انتشار داخلي آن در سطح شهرداري به صورت بولتنهاي شش ماهه با همكاري روابط عمومي و انتشارات و آمار.
- ارزيابی جهت تحصيل حريم و تكميل پرونده خريد املاكي كه در طرح توسعه معابر و يا در مسير طرحهاي مورد نظر شهرداري قرار ميگيرد.
- بررسي و ارزيابي و كارشناسي اراضي و املاك مورد معامله شهرداري اعم از خريد و فروش و اجاره و استيجاره و تهيه فهرستها.
واحد كامپيوتر
هدف
توفيق در اجراي برنامههاي عمراني و خدماتي شهرداري منوط به آن است كه هر گونه برنامه ريزي مبتني بر اطلاعات و آمار دقيق از وضعيت موجود شهر و شهرداري بوده و بر مبناي اين اطلاعات بتوان نيازهاي آتي را در تمام زمينهها وبا حداقل ضريب خطا مشخص و علاوه بر آن با تبديل روشهاي محاسباتي قديمي دستي به ماشيني، علاوه برصرفهجويي در وقت و هزينه، سيستمهاي مورد عمل را نيز اصلاح نمود. لذا با توجه به حجم وسيع اطلاعات مورد نياز شهرداري به لحاظ وسعت، جمعيت و چگونگي ساختار شهري، ايجاد اين واحد كه بتواند با پردازش اطلاعات و دادههاي موجود نياز مسئولين و مديران و برنامهريزان شهرداري را در جهت نيل به اهداف تعيين شده در شرح وظايف هر يك برآورده نمايد، اجتناب ناپذير بوده و چون كليه واحدهاي تابعه و وابسته به شهرداري از خدمات اين واحد بهره خواهند گرفت لذا جايگاه سازماني آن در حوزه تحت نظارت شهردار پيش بيني گرديده است.
شرح وظايف:
- تهیه لیستها ، آمار و اطلاعات مورد نیاز سیستمهای کامپیواری شده و طراحی فرمهای جمع آوری اطلاعات جهت پیاده سازی برنامه های مورد نیاز .
- همکاری با شرکتها وموسسات وابسته به شهرداری جهت تنظیم سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز به منظور برقراری ارتباط با مرکز کامپیوتری .
- ارائه آموزشهای لازم به پرسنل مربوط جهت جمع آوری و کنترل و پانچ اطلاعات برای استفاده از برنامه ها و سیستمها کامپیوتری شده .
- انجام سایر امور مشابه و دستوراتی که از طرف مافوق در حدود وظایف ارجاع می گردد .
واحد ارزشيابي و بازرسي و رسيدگي به شكايات و روابط عمومي
هدف:
نظر به نقش و جايگاه ويژه ارزشيابي، بازرسي و رسيدگي به شكايات و روابط عمومي به لحاظ انعكاس بموقع فعاليتها در جامعه كه مالا منجر به همكاري مردم خواهد شد، جمع آوري نظرات و پيشنهادات و انتقادات شهروندان در رابطه با عملكرد شهرداري كه مؤثر در برنامه ريزيهاي خدماتي خواهد بود و نيز اهميت نظارت و كنترل مستمر بر حسن جريان امور شهرداري بخصوص واحدهايي كه در اولويت تماس مستقيم با شهروندان و ارائه خدمات شهري هستند، وجود واحدي تحت نظارت مستقيم شهردار با بهرهگيري از پرسنل كارآزموده و متعهد و داراي تخصص در زمينههاي مختلف كاري شهرداري بگونهاي كه بتواند كليه فعاليتهاي شهرداري را تحت نظارت قرارداده و نقاط ضعف، قوت و چگونگي انجام اقدامات واحدهاي تابعه را مشخص و به شهردار گزارش نمايد و در همين راستا قادر به ارزشيابي عملكرد كاركنان اين واحدها نيز باشد و وظايف ذيل را به مورد اجراء درآورد، ضروري است.
وظايف
- رسيدگي و تحقيق درباره پرونده تخلفاتي كه ضمن اجراي فعاليتهاي عمراني، خدمات شهري و اداري، مالي از طرف كاركنان شهرداري و يا اشخاص ديگر صورت ميگيرد.
- تعيين و تشخيص نوع تخلفات و حدود مسئوليت آن و تهيه گزارش امر ضمن اظهار نظر صريح براي اتخاذ تصميم از طرف شهردار.
- رسيدگي به مفاد نامهها و شكوائيه اشخاص و موسسات در مورد مسائل مختلف شهرداري.
- رسيدگي و بازديد از عمليات عمراني، خدمات شهري و شهرسازي در واحدهاي تابعه شهرداري و تنظيم گزارش جهت شهردار.
- شركت در جلسات و كميسيونهاي مختلف اداري، مالي، فني، خدمات شهري و هر نوع جلسه يا كميسيوني كه حضور نماينده بازرسي در آن ضروري باشد.
- اعلام نتايج واصله از رسيدگي شكايات به سرپرست بلافصل مستخدم و يا واحد ذيربط جهت انجام اقدامات لازم.
- رسيدگي و نظارت بر كار بازرسان و مأمورين وصول درآمد در واحدهاي مربوطه امور مالي و درآمد در مواقع مورد لزوم.
- كنترل حضور و غياب كليه كاركنان شهرداري و اجراي دستورالعملهاي صادره در اين مورد با هماهنگي واحدهاي ذيربط.
- نظارت بر انجام كار در غير ساعات اداري از قبيل ا ضافه كاري ساعتي، جمعه كاري، شب كاري، نوبتكاري و امثالهم.
- نظارت بر اجراي آراء صادره از كميسيونهاي ماده صد و ساير جلساتي كه در شهرداري تشكيل و وجود نماينده بازرسي در آنها ضروري است و بررسي سوابق صورتجلسات و رسيدگي به گزارشهاي تنظيم شده و تهيه گزارش جهت شهردار ضمن اظهارنظر صريح و جامع در هر مورد.
- نظارت بر حسن اجراي امور و رعايت مقررات و دستورالعملهاي صادره.
- نظارت بر امور ارزشيابي كاركنان و رسيدگي به شكايات مطروحه در اين خصوص و ارزيابي عملكرد واحدهاي تحت پوشش، تنظيم گزارش در هر مورد جهت شهردار و معاون.
- تأمين ارتباط شهرداري با مردم، شوراهاي محلي، جرايد، راديو و تلويزيون به منظور انعكاس فعاليتهاي شهرداري و مؤسسات تابعه به شهروندان و كوشش در جلب اعتماد مردم و همكاري آنها با واحدهاي مختلف شهرداري.
- برنامه ريزي در زمينه تشكيل كميسيونهاي نامگذاري معابر و اماكن عمومي و انعكاس مصوبات به ارگانها و واحدهاي ذيربط و انجام امر نامگذاري كليه معابر و اماكن و تهيه تابلوهاي مربوطه.
- نظارت بر حسن انجام پذيرائيها و امور مختلف تشريفاتي و تهيه و نصب تابلو، پوستر، پرچم، پلاكارد و آگهي و نظافت ستونهاي مربوطه.
- جمع آوري كليه اطلاعات و آمار و اخبار مربوط به اقدامات و فعاليتهاي واحدهاي شهرداري از طريق رابطههاي آماري به منظور انتشار در رسانههاي گروهي و انعكاس به ادارات و ارگانها و هماهنگ نمودن اطلاعات و اقدامات و آموزش رابطين آمار.
- نظرخواهي عمومي از مردم به صورت مستمر با ارائه پرسشنامه به منظور اطلاع از نظريات آنان توسط رابطين.
- مطالعه و بررسي مندرجات جرايد در خصوص انتقادات و پيشنهادات اصلاحي مردم در امور مربوط به شهر و شهرداري جهت انعكاس به واحدهاي شهرداري و تهيه پاسخ منفي با توجه به توضيحات اخذ شده از واحدهاي ذيربط و نيز انعكاس آن به كميته برنامه ريزي.
- تهيه و تنظيم برنامه هاي بازديد مردم از فعاليتهاي انجام شده توسط سازمانها و مؤسسات مختلف شهرداري.
- اقدام به انتشار بولتن و ديگر نشريات به منظور نشر اخبار و اقدامات داخلي جهت اطلاع كاركنان شهرداري و شهروندان و ايجاد تفاهم بين مطبوعات وشهرداري و همچنين ارتباط دائم با اداره كل ارشاد اسلامي به منظور رعايت طرحهاي انتشارات و تبليغاتي كه بايستي منطبق با سياست عمومي دولت جمهوري اسلامي باشد.
- پيگيري وظايف شهرداري در ارتباط با تشريك مساعي با مؤسسات فرهنگي و بهداشتي و تربيتي موجود در شهر مانند نوانخانه، پرورشگاه، درمانگاه، بيمارستان، تيمارستان، ندامتگاه، كتابخانه و موزه و امثالهم و نيز پيگيري و انجام امور مربوط به اهداء و وصول اعانات افراد با مؤسسات نيكوكار به نام شهرداري.
- انجام ساير امور مشابه و دستوراتيكه از طرف مافوق در حدود وظايف ارجاع ميگردد.
واحد نظارت و كنترل (اجرائيات و رفع سد معبر، جلوگيري از تخلفات ساختماني)
هدف:
نظر به شرح وظايف شهرداري در جهت ايجاد و كنترل مستحدثات عام المنفعه و حفظ و حراست و آماده نگهداشتن اين تأسيسات براي استفاده عموم، لزوم برقراري يك سيستم حفاظتي صحيح توسط مأمورين ورزيده آگاه و كنترل و آموزش مستمر آنان در قالب برنامههاي خاص اجتناب ناپذير است. لذا ضرورتاً كادر حفاظت و نگهباني از مستحدثات متعلق به شهرداري در واحد فوق الاشاره پيش بيني شده به نحوي كه كليه نگهبانان تأسيسات شهرداري از طريق اين واحد به محل خدمت خود اعزام ميشوند و تحت نظارت و كنترل و باز آموزي قرار ميگيرند. ضمناً كليه امور رفع سد معبر و كنترل و ساخت و سازهاي شهري از طريق اين واحد انجام ميگيرد.
وظايف:
- رسيدگي به امور انتظامي و اجرائيات شهرداري.
- اعزام مأمور اجراء به واحدهاي شهرداري و مراقبت در حفظ و نگهداري اموال توقيف شده.
- تهيه و تنظيم برنامه نگهبانان و كشيك مأمورين اجرائيات و مراقبت در حسن انجام وظيفه كليه نگهبانان مستحدثات متعلق به شهرداري.
- حفظ و حراست از تأسيسات و اماكن مربوط به شهرداري و آموزش و كنترل و آماده نگهداشتن كليه نگهبانها جهت ارائه خدمات مطلوب.
- ابلاغ احكام صادره از مراجع قانوني و معرفي متخلفين از مقررات شهرداري به دادگاهها و مراجع ذيربط.
- انجام ساير امور مشابه و دستوراتيكه از طرف مافوق در حدود وظايف ارجاع ميگردند.